Det bästa jag vet.



I lägenheten har vi nu satt upp fyra hyllor som nu är fulla av böcker. De flesta är mina böcker, men även Jimmys böcker är uppe. Jag fullkomligt älskar den samling böcker vi har, det är Så mycket jag vill läsa.  J har flera lite äldre böcker som jag är väldigt sugen på att läsa (Har läst en del svenska böcker från tidigt 1900-tal, på senare tid, så är inne på det just nu), han har t.ex. en hel del böcker skrivna av Bernard Nordh, en författare som är rätt känd men som jag Faktiskt Inte läst någon bok av än. Jimmy gillar dem, så då är det värt ett försök i alla fall. Får se vilken jag börjar med.

Jag har alltid älskat att läsa, och har perioder då jag är inne på olika genrer. Började läsa ordentligt när jag gick i kanske 3an, då läste jag konstigt nog ganska mycket Krigsböcker (?), vilket jag inte läst mycket av sen dess. Efter det hade jag en lång tid då jag läste väldigt mycket Fantasy.. och det sitter i än idag.

Jag Fullkomligt Älskar fantasy, att få fördjupa sig i en värld så långt ifrån sin egen att man för en stund får glömma bort de bekymmer den verkliga världen för med sig.

Sen har jag läst väldigt mycket chic lit-böcker. De är ofta lättsamma och piggar upp. Har också varit inne på deckare en period, och sorgsna romaner, självbiografier, Gamla klassiker och typiska ungdomsböcker. Har helt enkelt testat på det mesta, och jag älskar alltihop.
Det är på senare jag börjat med lite mer svårlästa böcker, böcker som jag ofta tycker är lite kämpiga att ta mig igenom, men som jag nästan alltid älskar när den väl är slut. Det är gamla böcker med ett språk som ofta är rätt svårt, och det tar mycket längre tid för mig att läsa dessa böcker (Vanligtvis tar det från ca 2-7 dagar att läsa ut en bok, dessa tar många veckor). Det jag tycker om mest med dessa böcker är delvis den historia som ligger bakom orden, att någon för mycket länge sen skrev denna boken, och genom det ofta speglar det sätt man tänkte och levde på den tiden. Delvis även för omslagen, för själva estetiken i dessa böcker, för doften av gammalt papper, för att de har tillhört någon annan, kanske gått i arv under lång tid. Det är njutningen med en gammal bok, man får inte bara en historia, utan Så mycket mer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

skulle inte du kunna lägga upp lite bilder på hur lägenheten ser ut ? :)

2011-08-15 @ 23:27:01
Postat av: evelina

Blir Så nyfiken på vem det är som frågar!



Men visst kan jag det, ska försöka ta foton så snart som möjligt :)

2011-08-16 @ 10:35:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0